söndag 10 november 2013

MOOC som kunskapskälla #digiskol

Idag har jag varit på hockey och som en sann lärare passade jag på att både titta på matchen OCH lyssna ikapp denna veckas inspirationssamtal med Dave Cormier. Det funkade faktiskt att göra både och, även om jag ska erkänna att jag ägnade Dave mer uppmärksamhet än Falu IF.

Grymt inspirerande det här med MOOC!
Dave pratar om att vi gått från böcker och färdiga kurser som någon äger, till öppna studiecirklar som egentligen inte har någon kursplan utan som skapas under resans gång. Det får mig att fundera över kunskapsbegreppet. Vad är kunskap? Har kunskap förändrats? Kommer vi att se på kunskap på ett annat sätt i framtiden? Om kunskap har presenterats av enstaka personer/böcker som haft en uppfattning/bild av sanningen, som stått oemotsagd, hur har vi egentligen kunnat bilda oss egen kunskap utifrån det. Det är bara en bild som presenterats.
Kunskap utifrån flera som ger en mer nyanserad bild, borde ge oss större möjlighet att själva skapa oss uppfattningar som är närmare sanningen.

Funderade också över det han säger att MOOC till sin natur är förvirrande och att deltagarna irrar omkring och försöker skapa sig en uppfattning om vad MOOC egentligen är. Det stämmer! I alla fall på mig. Att vi kallar det "kurs" blir för mig förvirrande. "Course" har ett vidare begrepp som på något sätt innefattar riktning och strävan framåt, vilket för mig har tappats bort i det svenska ordet kurs (även om det egentligen innefattar det på svenska också!)

Jag har fortsatt höga förväntningar på mig själv under den här MOOCen. Måste bara hitta riktningen!

4 kommentarer:

  1. Det där stämmer på mig med! Det var väldigt mycket Dave sa som jag tycker var ganska befriande eftersom jag känner att vi som arrangerar en MOOC kanske borde ha lite mer koll och kontroll än vi har. Vilket ju inte går men vi är ju så inkörda med hur det borde vara att man lätt glömmer bort att en MOOC inte är som en vanlig kurs.

    SvaraRadera
  2. Tack för intressant text! Intresserad av utvecklat samtal och lärande via bl a nätet, tror att MOOC kan vara en väg att både konkretisera och utveckla kursinnehållet tillsammans med andra "kursare". För mig är kurs och kursare inga fula ord..., måste även dessa begrepp kastas över ända?

    SvaraRadera
  3. Har liknande funderingar. Om vi tänker i termer av formellt och informellt lärande - är en MOOC en formalisering av det informella lärandet eller en informalisering av det formella? Motsvarar en MOOC en modern variant av en traditionell kurs eller är den mer som ett nytt sätt att lösa världsproblemen över en flaska rött? Är steget mindre för dem som deltagit i den svenska studiecirkel- och folkbildningskulturen som är mer tillåtande former än barn- och ungdomsskolan? Det ska också bli intressant att se om det kommer någon ny "kunskap" ur MOOC:en eller om det i slutänden visar sig att vi reproducerar sådant vi har läst någonstans. Let's MOOC!

    SvaraRadera
  4. Intressanta funderingar! Det kan vara ganska jobbigt att man inte har kontroll över vad det ska bli i en MOOC, men det kan också vara en barnsjukdom. Om fler börjar MOOCa vänjer vi oss naturligtvis. Mitt nästa steg är hur använda MOOC på min skola med mina medarbetare. Hur kan lärare använda MOOCen i undervisningen. Jag tror att det skulle vara spännande att använda MOOCen som ett verktyg att redovisa sina kunskaper.

    SvaraRadera