måndag 25 juni 2012

Varför är det så svårt att vara ledig?

Jag är lärare, jag jobbar mycket under läsåret.
Jag måste ta många beslut varje dag, jag har väldigt många relationer att underhålla, jag har många saker att hålla reda på, jag förväntas ha koll på aktiviteter, planeringar, tider, elever, iup, provresultat, uppsatser, böcker, ny forskning... Ni förstår, hjärnan går på högvarv mest hela tiden.

Maj är den månad då allt går i spinn! Då spetsas tyfonen ytterligare.

Så blir det juni och så småningom sommarlov. Åtta veckor ledigt!
Varje år tänker jag att jag ska göra så lite det bara går, bara ta hand om mig själv och göra det jag mår bra av. Jag är värd det efter ett hektiskt läsår.

MEN det går inte.

Huvudet är så fullt av idéer och saker som är så kul att fylla undervisningen med. Efter EN dag kickar rastlösheten in! Det kliar i fingrarna att få hitta på nåt kul med eleverna. Det finns ju så mycket som inte är gjort. Och nu när den digitala revolutionen kan bli verklighet även i klassrummen med en-till-en eller paddor, då finns det en helt ny värld med möjligheter.
Fördelen är att nu under sommarmånaderna finns tiden att förbereda till tänderna, vilket jag inte alltid hinner under läsåret.

Så även om jag inte vilar mig på det sättet jag alltid tänker att jag ska, blir det ändå vila eftersom jag får tänka till punkt!

Glad sommar, alla lärare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar