söndag 9 oktober 2011

Känner mig grym

Hade hur mycket jobb som helst med mig hem från skolan i fredags. En hel väska full med texter och reflektioner som skulle bedömas och skrivas in i datorn. Det kräver lite mer tankearbete nu när vi sitter med en ny läroplan och nya kunskapskrav.
Kunskapskraven är tydligt uppradade, men jag upplever dem otydliga till sitt innehåll. Speciellt i skriftlig och muntlig produktion. Det som skiljer en elevtext från en annan är kvaliteten på språket, t ex ordförråd, grammatik, känsla för fasta uttryck och idiom. Alltså att det är korrekt, varierat och träffsäkert. Detta gäller alla språk. Dock finns dessa ord inte med, utan det man kan luta sig mot är orden tydligt och sammanhängande. Varför är det så? Varför har skolverket valt att vara så oprecis? Är det för att annars tror man att lärarna bara ska undervisa om grammatik.
Jag hade hoppats mer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar