måndag 3 oktober 2011

Den optimala skolan

Finns den optimala skolan? Där alla elever känner sig trygg och som de längtar till?
Ja, jag tror det.
Nyckeln ligger i ledarskap och att vara samtrimmade. Till det krävs det rektorer som törs leda ledarna. Detta ska jag berätta mer om när vi har mycket tid...

Jag förundras över att samarbete ska vara så svårt. Min erfarenhet av att samarbeta är inte den bästa eftersom jag har svårt att vara kreativ i grupp. Jag har ofta lagt på mina axlar när samarbete inte har fungerat, tyckt att det är mitt jobb att det ska vara kreativt och initiativrikt och högt i tak.
Idag kom jag till insikten att det finns andra som har svårt att samarbeta.
En förutsättning för gott samarbete är att man är överens om förutsättningarna. Jag kan tycka att några av dessa förutsättningar är självklara, som att komma i tid, prata om det vi ska prata om, driva arbetet framåt, inte göra annat under tiden.
Varför är inte detta självklart?
Jag kanske har lite samarbetsförmåga i alla fall... jag vet inte. Jag försöker i alla fall!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar