lördag 3 september 2011

Nya tankar

Jag slutade mitt gamla jobb för att jag tyckte att jag hade kört fast i mina tankar. Det blev lite enformigt och tråkigt, jag behövde en utmaning och tänka lite nya tankar. Lite ny input, helt enkelt.

Gissa om jag fått tänka nya tankar...

Hur ska man få en likvärdig skola när skolor utvecklas åt så helt olika håll? Jag tänkte på min gamla skola att den inte var så annorlunda, att den var som vilken skola som helst, men där lärarna trivdes bra och hade samsyn i det mesta. Där eleverna var studiemotiverade tack vare sina föräldrar.

Jag hade fel!

Den skola jag är på nu har en annan historia och andra traditioner, helt enkelt ett annat sätt att tänka och se på eleven. En del saker att konstiga, medan andra är fantastiska. Vissa lärare är så engagerade och ambitiösa så de slår knut på sig själva och sina planeringar och relationer. Andra har så lätt att förhålla sig till kaoset att jag blir alldeles förundrad. I det organisatoriska finns väldigt mycket att göra. Har tänkt tanken, flera gånger under de få veckor jag jobbat, att tänk vad mycket energispill som skulle kunna sparas om vissa saker redan var bestämda. En viss del i framgång ligger här. Att lärare får vara lärare och inte undra hur det är tänkt.
På min förra skola hade vi en fantastisk ledning och fantastiska lärare, men jag inser nu att vissa saker hade kunnat vara ännu bättre även där.

Ja jobblivet är annorlunda nu och jag insuper kunskap genom att tänka nytt.

Tänker också på vad mycket som sitter i väggarna och vad mycket en enda person kan förändra. Om den törs. Tyvärr är det lätt för en person att rasera ambitioner, medan positiva förändringar kan vara svårare. Hur många lärare är det inte som bara klagar över förändringar, istället för att förhålla sig till verkligheten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar