måndag 7 mars 2011

Sportlov!

Sitter i min stuga och mår så bra. Det är sportlov.
Undrar lite försynt hur ordet "sportlov" kom till. Var det så att det kom ungefär samtidigt som "friluftsdag", som kom till för att alla stackars barn skulle få en chans att komma ut i den stärkande fria luften och inte bara vara hemma i lagårn och slita häcken av sig? Eller kom "sportlov" senare? Ordet "sport" känns lite modernare än "friluft", men kanske har jag fel? Kanske har det blivit en betydelseförskjutning av "sport". Kan det ha betytt något annat tidigare? Kan i och för sig vara en 70-talsuppfinning också. Då stämmer ordet sport ganska bra.

Hursomhelst, idag har jag dotter och svärsonsämnet hos mig. Det är mysigt. Dottern och jag har haft en del kvalitetstid, känns det som. Vi har varit alldeles ensamma och pratat ostört. Det är kvalitet, det!
Annars har jag skrivit omdömen om ett gäng elevtexter och hunnit med en tur i spåret. Det är också kvalitet.


Imorgon blir det kanske en skidutflykt med fika och braspryttlar. Om vädret håller i sig. Det är kvalitet, om något!

2 kommentarer:

  1. Myyyysigt
    /Fia

    SvaraRadera
  2. Det var tider det. Ligga ute på fjället hela dagarna.
    Ha det gott!
    /Lena

    SvaraRadera